Jeg vet dette muligens er noe kontroversielt. Men RPG-guiden har ikke blitt oppdatert på en liten evighet, og det føles ikke som om den inneholder alt den burde. Derfor presenterer jeg RPG-guiden 2.0 som et forslag til hva jeg tenker nye brukere burde vite om. Tar imot alt fra ros, til konstruktiv kritikk, til bare ren kritikk. Og, selvfølgelig, credit til forfatterne av den opprinnelige guiden. Hvis du gjenkjenner noe, så er det sikkert derfra.
P.S: Vet forumet er så godt som dødt, med bare en krampetrekning her og der. Men hvem vet? Kanskje noen med en mening snubler over dette, eller kanskje jeg ugler det til admins om jeg føler meg desperat.
GS for nybegynnere/RPG-Guiden 2.0
Del 1: Det aller viktigste
Se reglene og FAQ (ofte stilte spørsmål) for mer informasjon om hvordan ting fungerer.
RPG står for Roleplaying game, altså rollespill.
Her på siden rollespiller vi ved hjelp av tekst. Det vil si at man skriver det karakteren gjør, tenker og sier. Dette kan gjøres på flere måter. Noen rollespiller med anførselstegn, sånn som når man skriver historier. Da havner replikkene, det karakteren sier, innenfor anførselstegnene, mens det andre havner utenfor. Det kan se ut slik:
Jonas setter seg ned ved Griffingbordet og kikker opp mot lærerbordet i enden av Storsalen. "Jeg lurer på hvor Professor Slur har blitt av?" sier han.
Andre velger å bruke stjernetegn rundt det karakteren gjør, og setter replikkene utenfor. Det kan se slik ut:
*Kommer inn i Storsalen. Setter seg ned ved Griffingbordet og kikker opp mot lærerbordet i enden av Salen.* Jeg lurer på hvor Professor Slur har blitt av? *Sier han.*
Det finnes ikke noe fasitsvar på hvordan man rollespiller. Det er opp til deg.
Du starter med å lage deg en karakter, en person som er elev på Galtvort. Her på Galtvortskolen (GS) skal denne karakteren være et menneske. Når du lager personen er det flere ting du må tenke på.
> Du starter i førsteklasse, og er dermed 11 år.
> Du må bestemme deg for et navn. Brukernavnet på siden er det samme som navnet på karakteren din, og det bør bestå av et fornavn og et etternavn.
> Du må bestemme deg for hvordan personen skal se ut, hårfarge, øyenfarge, høyde, vekt, tykk eller tynn. Du kan gjerne tegne personen og lage en avatar, eller du kan finne og eventuelt redigere et bilde selv.
> Du må tenke på hvilken personlighet karakteren din skal ha, hvordan h*n oppfører seg, hvordan h*n vil reagere i forskjellige situasjoner, hvem h*n har respekt for, å gjerne begrunne de valgene du tar med ting som har skjedd tidligere i livet til karakteren.
På GS driver vi mest med RPG i chattene, i gjestebøker, og i Uglepost (Private Meldinger.) Når du snakker med andre elever, så må du huske på at karakteren din ikke vet alt om den andre karakteren. Selv om du kan lese at Nathalie Moonlight pleier å sette halsbånd på andre elever, så vet ikke karakteren din det før hun selv, eller noen andre forteller det. Altså, du vet bare de tingene du ser, hårfarge, øyenfarge, hudfarge, klær, etc. Du ser ikke navnet til personen, og du ser ikke at personen er redd for f.eks vann.
Om du havner i et RPG med noen av karakterene fra bøkene, for eksempel professor Slur, professor Uffert eller Rektor Albus Humlesnurr, så for all del, oppfør deg normalt. Det hjelper ikke å hoppe opp og ned eller å våde andre elever for å få oppmerksomheten deres. Det ender bare med at du får arrest eller advarsel, eller at du blir oversett av både professorer og andre elever.
Hvis du logger på og det er RPG med en lærer i chatten, så er det bare å bli med, men prøv å gjøre det på en litt taktisk måte. Du løper ikke inn og overfaller en elev som står og prater med professor Slur. Enda viktigere, du overfaller ikke professor Slur selv. (Og heller ingen av de andre professorene.)
Det kan være gøy å spille at karakteren taper litt en gang iblant. Om en eldre elev gir karakteren din eselører fordi du hørte noe du ikke burde, spill med! Kanskje har karakteren din ansiktet fullt av gjørme en dag fordi h*n snublet i Skoleparken? Ofte kan problemer løses i spill heller enn å si ifra "på ekte".
Og for all del, ha det gøy! Hvis spillet stopper opp fordi ingen gjør noe nytt, er det bare du som kan gjøre det mer interessant. Husk "Ja, og"-regelen. "Ja" vil si at man aksepterer det andre spiller på. Hvis den andre skriver at det er fint vær ute, så kan man like gjerne akseptere det. "Og" handler om at man skal legge til ting mens man spiller. Gi den andre noe å spille videre på. Ikke bare svar på spørsmål, still dine egne.
Del 2: navn
Før du setter i gang med å lage karakteren din, er det greit å vite noen ting om den.
Først, navnet. Brukernavnet på siden er det samme som navnet på karakteren. Det finnes et par regler for hva som ikke er lov å ha som navn. Du kan ikke ha samme navn som en karakter i Harry Potter-universet. Du kan heller ikke ha samme navn som en karakter fra et annet univers, eller en ekte kjendis e.l. Dette gjelder hele navn. Du kan dermed ikke hete Harry Potter eller Percy Jackson, men du kan hete Harry Smith eller Joe Jackson.
Husk også at selv om det er lov å være del av en trollmannsslekt (For eksempel Svaart-familien, Malfang-familien eller Wiltersen-familien), så er det ikke lov å være i nær slekt med de ekte karakterene. Du er da så langt ut på familietreet at de ikke kjenner deg. Dette er for å være tro til bøkene. Hvis familien i bøkene er veldig liten, eller et navn er veldig uvanlig, vil jeg anbefale å velge et annet navn. Det gjelder for eksempel fornavnene Draco, Hermine og Gulla, eller etternavnene Humlesnurr, Venster og Ollivander.
Det anbefales at brukernavnet består av et fornavn og et etternavn. Det er så det blir lettere for andre å huske hva karakteren din heter. Altså, hvis karakteren din skal hete Anne Marie Olsen, men bare bruker Anne Olsen til vanlig, så kan brukernavnet være Anne Olsen, eller Anne M. Olsen, eller Anne Marie Olsen. Men bare Anne blir upraktisk.
Husk også at Galtvort ligger i Storbritannia. Det er mye vanligere å hete Smith eller Johnson på Galtvort enn Karlsen og Ødegård.
Hvilket navn karakteren har kan si mye om dem. Hvor de kommer fra og hva slags familie de har. Heter karakteren din Jonathan Alexander Winterbottom den tredje, ser man for seg en gutt fra en rik og velstående familie. Joe Winter er kanskje en middelklassegutt fra en helt vanlig familie. Men navn sier ikke alltid hele sannheten. Black er et vanlig etternavn i Storbritannia, men det er også (det engelske) navnet på en gammel fullblodsfamilie.
Del 3: å bygge karakteren
Det er også en del andre ting som er greit å vite om karakteren din. Her følger en liste over ting som er greit å vite. Andre kommer til å lure på hvem din karakter er, og det er greit å ha et svar om de spør.
Er karakteren gutt eller jente?
Hvordan ser karakteren ut? Er karakteren høy eller lav, tykk eller tynn? Hvilken hår- eller øyenfarge? Liker karakteren å kle seg pent, eller går h*n rundt på skolen med hullete uniform og slips som aldri er knytt skikkelig?
Hvor kommer karakteren fra? Hva slags familie? Er familien en eldgammel fullblodsfamilie med mye penger og makt, eller har karakteren helt vanlige gompeforeldre som jobber i butikk?
Hva slags personlighet har karakteren? Hva er h*n flink til, og hva er h*n ikke flink til? Det kan være fort gjort å tenke at jo mer positiv en karakter er, jo mer vil folk like h*n, men dette er ikke helt sant. Karakteren din blir mye mer interessant om h*n har noen feil. En regel kan være å finne på ett negativt karaktertrekk for hvert positive. Hvis karakteren er hyggelig mot fremmede, så kan det hende h*n stoler på folk h*n ikke burde stole på. Hvis h*n er modig, så kan det hende h*n også gjør dumme ting uten å tenke over det. Ingen er perfekte.
Det kan være lurt å begrunne valgene dine med ting som har skjedd tidligere i karakterens liv. Kanskje h*n er redd for hunder fordi h*n ble bitt av en da h*n var liten? Eller at h*n misliker smygardinger fordi hele familien har vært i Griffing?
Prøv å holde karakteren ganske normal. Folk flest har ikke rosa hår, snakker femten språk flytende og har en enhjørning til kjæledyr. Hvis du gjør karakteren din for perfekt, kan det bli vanskeligere å komme i kontakt med vanlige folk.
Del 4: Magi
Selv om vi er trollmenn og hekser, så går vi ikke rundt og forhekser eller våder hverandre. Man går ikke rundt og slår hverandre i den virkelige verden, og Galtvort er ikke så annerledes.
Det er restriksjoner i hvilken magi man kan, selv om du har hørt eller lest om en formel, så betyr deg ikke at karakteren din kan den. En førsteklassing kan mye mindre magi en det en syvendeklassing kan.
I første klasse lærer man småting, som å levitere en fjær, transfigurere en fyrstikk til en nål og å låse opp dører. Kanskje en enkel våde, som Flipendo. Apporto er fjerdeklassepensum, og skjoldformelen lærer man ikke før i femte klasse. Selv om skytsverger er kule greier, er det ikke noe man kan fremkalle når man går i første klasse. Tredje klasse er tidligst, og mange voksne hekser og trollmenn klarer aldri å få til formelen i det hele tatt!
Det er viktig å spille at karakteren lærer seg magien etter hvert. Det er forskjellig hvor mye magi man kan når man starter, en gompefødt kan vanligvis svært lite, mens en som kommer fra en fullblodsfamilie, med mange søsken kan som regel litt mer. Selv om det tydelig finnes unntak, bare se på Hermine og Ronny.
Del 5: Oppførsel, respekt
Man skal respektere de elevene som er eldre enn deg, og lærerne. Til og med Professor Uffert og Herr Nask skal ha respekt. Ingen elever ville kalt Professor Uffert for en stor rosa padde, i alle fall ikke så hun får høre det. Selv om du skal ha respekt for de eldre elevene, så betyr ikke det at du er nødt til å gjøre som de sier, det betyr bare at selv om du nekter å vaske sovesalen deres med tannbørsten din, så nekter du på en pen måte, du starter ikke å våde dem, eller slå til dem.
Prefekter er personer som har fått ekstra myndighet på siden. Når en prefekt ber deg om å gjøre noe, eller slutte å gjøre noe, så hører du på dem. De er der for å holde orden og passe på at folk følger reglene. De kan også svare på spørsmål du måtte ha hvis du sender dem en melding.
De ekte karakterene på siden har fått tillatelse fra administrator til å spille den karakteren. Dette er noe man kan søke om et par ganger i året, og hvert søk annonseres på siden.
Rektor Albus Humlesnurr er øverste myndighet på skolen. Han skal tiltales som Rektor Humlesnurr.
Lærerne har "Professor" (eller i noen tilfeller "Madam") foran navnet sitt, og tiltales som "Professor"/"Madam"/"Sir"/"Professor *Etternavn"/"Madam *Etternavn*". Kort sagt, de skal respekteres. Selv de upopulære lærerne, som Professor Slur og Professor Uffert, skal respekteres.
Herr Nask har kanskje ikke like stor makt som rektor og professorene, men han skremmer de fleste elevene, så de holder seg unna ham. De går i alle fall ikke bort og klapper ham på ryggen og spør hvordan det går med fru Hansen.
Draco Malfang behandles som en respektert elev, spesielt av andre smygardinger, til og med de som er eldre enn ham.
Harry Potter, Hermine og Ronny behandles som vanlige elever. Men ettersom Harry Potter er berømt, og Hermine og Ronny er bestevennene hans, er det tenkelig at enkelte elever kan virke nysgjerrige og kanskje til og med redd for dem, spesielt Harry.
Lord Voldemort er fryktet av alle unntatt Rektor Humlesnurr, og respektert av de som sympatiserer med det han står for. Han omtales vanligvis som Han-De-Vet. Bare de som er enige med ham, vil kalle ham for Mørkets Herre. Å kalle ham Voldemort er ikke noe man gjør, og ingen vet at han egentlig heter Tom Venster og er halvblods. Om du møter på Han-De-Vet i et plott, er det smarteste å holde seg langt, langt unna.
Husk: rollespillet skal være gøy, både for deg og for andre. Ikke ødelegg spillet for andre. Å spille at karakteren din er best, usårlig, og aldri taper noe som helst, er dumt for de du spiller med. Samtidig skal ikke andre ødelegge for deg. Hvis det skjer noe du ikke liker, si ifra.
Hvis du tar del i et main event (hovedplott) eller i en skoletime, så er det spesielt viktig å respektere dette plottet. Når læreren sier at det skal være stille i timen, så hører du på dem. Hvis Harry Potter og Rektor Albus Humlesnurr prater sammen om noe viktig, så kan du kanskje lytte til hva de sier, men du bryter ikke inn i samtalen deres.
Del 6: Realisme, spesielle evner
Det finnes noen begrensinger på hva en elev på Galtvortskolen kan gjøre. Dette avgjøres gjerne av hva som er realistisk for en 11-17-åring i Harry Potter-universet. Vi ønsker at spillet på nettsiden skal ligne mest mulig på universet i bøkene, og det må derfor settes begrensinger på hva man har lov til.
Dødseter er ikke noe man er som førsteklassing. Man får neppe Mørkets Merke på armen før man går i sjette klasse, og sjeldent da også. Ingen vil uansett gå rundt på skolen og si at man er dødseter, fordi det er nok til å få deg i Azkaban for livstid. Men karakteren din må gjerne sympatisere/være enig med Han-De-Vet sine synspunkter.
Ikke-mennesker (feer, gnomer, havfruer osv.) går ikke på Galtvort.
Dyremennesker (halvt menneske/halvt dyr) eksisterer ikke på Galtvort.
Skytsverger er utrolig avansert magi. Det er ikke noe man lærer på skolen før man går i 6/7. klasse, og mange voksne hekser og trollmenn klarer ikke å fremkalle en skytsverge. Det er i hvert fall ikke noe man kan få til før karakteren går i tredje klasse, og ofte tar det lenger tid enn det også.
Det finnes enkelte «spesielle evner» som man kun kan ha med spesialtillatelse fra administrator. Dette er ikke noe man bør sende en ugle og mase om. Det blir annonsert på siden når man kan søke, og hvordan man søker. Det er ikke tillatt å spille at man har disse evnene (eller noen andre evner som anses som sjeldne) uten slik tillatelse. For å få tillatelse er det et viktig krav å vite hva evnene innebærer. Disse evnene inkluderer:
> Animagus (kan kun brukes fra femte klasse og opp)
> Varulv
> Metamorfmagus
> Lamia (kun delvis)
> Vampyr (gjelder også halvvampyrer)
Det at en evne ikke er på denne lista, betyr ikke at det er tillatt å bruke den. Snarere tvert imot, hvis en evne ikke er på denne lista, kan det være fordi den er så sjelden at den ikke er tillatt på Galtvort. Hvis du er i tvil, spør!
Del 7: Hvordan starte et rollespill
Som tidligere nevnt, foregår rollespill på forskjellige plattformer.
Chatten du ser øverst på skjermen når du er logget inn, er Storsalen. Når du rollespiller i den chatten, er det derfor smart å starte rollespillet med *(Karakterens navn) kommer inn i Storsalen.* eller noe lignende, og fortsette derfra. I samme baner er det greit å avslutte rollespillet med *(Karakterens navn) går ut av Storsalen.* for å vise andre at du ikke lenger er tilgjengelig for rollespill. Å si klart ifra når du er med i spillet og når du ikke er det, gjelder for alle rollespill-chattene på siden.
I chattene er det gjerne mange til stede på en gang, eller kanskje det bare er to. Uansett hvor mange det er, er det i all hovedsak ditt eget ansvar å få kontakt med andre karakterer. Ikke sett deg ned, drikk te og forvent at folk kommer bort til din karakter og starter en samtale. Vær aktiv! Sjenerte karakterer er kjedelige karakterer. Gå bort til noen og si hei! Start en samtale med dem! Om mulig kan det være lurt å ta kontakt med elever som ikke er mye eldre enn din egen karakter, men dette er ikke noen regel.
Rollespill i gjestebøker er ikke så vanlig, men gjestebøker kan gjerne brukes for å få kontakt med andre karakterer. Legg gjerne igjen en hilsen i gjestebøkene deres (nederst på profilen) når du er innom. Og husk, du skriver i andres gjestebøker og de svarer i din. Ikke skriv i din egen gjestebok! Om du lurer på om noen har lyst til å starte et rollespill med deg, kan det være greit å spørre i gjesteboka eller via en ugle. "Hei! Jeg liker karakteren din. Har du lyst til å starte et rollespill?" får deg en lang vei.
Rollespill over uglepost/personlig melding foregår kun mellom to personer. Her er ikke hvor og når bestemt, sånn som det er i Storsalen og andre chatter, så her må du finne på alt selv. Det vanlige vil være å starte med å beskrive hvor karakterene befinner seg, på hvilket tidspunkt, kanskje hvorfor de er der akkurat da. Så må du beskrive hva karakteren gjør, tenker og sier. Det fungerer veldig likt som i chattene, sånn sett.
RPG-chatten er der skoletimer og plott inspirert av bøkene foregår. Det er her man har størst sannsynlighet for å møte på "de ekte karakterene" i spill. Tid for rollespillet og hvor det finner sted, blir annonsert på hovedsiden. Følg med, det blir sannsynligvis spennende!