Er Voldemort psysisk skadet?

Her kan dere diskutere bøkene, spillene og filmene.

Re: Er Voldemort psysisk skadet?

Innlegg Vila Nephilim » 27 Jan 2011 14:33

^Helt enig!

(Her kommer masse babbel om ting jeg tror jeg vet masse om:)

Dette minner litt om Ondskapen Våkner. Boken om Hannibal "The Cannibal" Lecters oppvekst, som handler mye om at han som barn ser lillesøsteren sin bli spist under krigen, og får et helt forvridd syn på livet etterpå.

Sosiopater er vel resultater av arv og miljø, og noen kan være født sånn, også. Akkurat som det mange mener om andre mentale sykdommer. Schizfreni er også resultat av arv og miljø. Man kan ha arvet det etter et familimedlem, og det kan også være et resultat av miljøet, at man er formet slik.

I skrekkfilmer, for eksempel, har temaet "ondt barn" gått igjen ganske ofte. Voldemort var et ondt barn. En sosiopat. Man får vanligvis ikke diagnosen sosiopat før man er voksen, for mange barn og ungdommer har sosiopatiske trekk, i trassalderen. Men det er normalt. Voldemort ble født ond og det ble forverret av oppveksten hans.

Voldemort minner meg veldig om Hannibal Lecter. Begge er sosiopater, som resultater av en uvanlig barndom og oppvekst, men Lecter er jo mer realistisk. Han ble ikke født ond.

Og forresten, en sosiopat, for den som ikke vet det, er en person med total mangel på empati, medfølelse og følelse i det hele tatt.

(Jeg vet dette, tror jeg, fordi jeg hadde litt om dette temaet i særemnet.)
Vila Nephilim
 


Re: Er Voldemort psysisk skadet?

Innlegg Moe Alice Rainfall » 28 Jan 2011 00:08

jeg tror ikke han er totaltblotta for medfølelse, for det virker som om han bryr seg om NAgini. Innbiller jeg meg hvertfal. Men der stopper det også.
(du får lov og kalle meg Mari)
Brukerens avatar
Moe Alice Rainfall
Psykoblokkhåndterer
 
Innlegg: 2310
Registrert: 08 Mai 2010 13:39


Re: Er Voldemort psysisk skadet?

Innlegg Pynasta Kandarin » 28 Jan 2011 12:10

Jammen, Nagini er jo en malacrux, han bare passet godt på henne for å beskytte seg selv.
Du kan, du burde bare ikke.
Brukerens avatar
Pynasta Kandarin
Professor Slurs yndling
 
Innlegg: 1589
Registrert: 08 Feb 2010 14:56
Bosted: Trondheim


Re: Er Voldemort psysisk skadet?

Innlegg Moe Alice Rainfall » 28 Jan 2011 13:16

hvorfor skulle han gjort nagini til en malacrux hvis hun ikek var viktig for ham på en eller annen måte? alle Malacruxene hans har jo en betydning på en eller annen måte. Utenom harry potter, men det var jo et uhell xD
(du får lov og kalle meg Mari)
Brukerens avatar
Moe Alice Rainfall
Psykoblokkhåndterer
 
Innlegg: 2310
Registrert: 08 Mai 2010 13:39


Re: Er Voldemort psysisk skadet?

Innlegg D.Umbridge » 28 Jan 2011 16:22

Vila Nephilim skrev:^Helt enig!

(Her kommer masse babbel om ting jeg tror jeg vet masse om:)

Dette minner litt om Ondskapen Våkner. Boken om Hannibal "The Cannibal" Lecters oppvekst, som handler mye om at han som barn ser lillesøsteren sin bli spist under krigen, og får et helt forvridd syn på livet etterpå.

Sosiopater er vel resultater av arv og miljø, og noen kan være født sånn, også. Akkurat som det mange mener om andre mentale sykdommer. Schizfreni er også resultat av arv og miljø. Man kan ha arvet det etter et familimedlem, og det kan også være et resultat av miljøet, at man er formet slik.

I skrekkfilmer, for eksempel, har temaet "ondt barn" gått igjen ganske ofte. Voldemort var et ondt barn. En sosiopat. Man får vanligvis ikke diagnosen sosiopat før man er voksen, for mange barn og ungdommer har sosiopatiske trekk, i trassalderen. Men det er normalt. Voldemort ble født ond og det ble forverret av oppveksten hans.

Voldemort minner meg veldig om Hannibal Lecter. Begge er sosiopater, som resultater av en uvanlig barndom og oppvekst, men Lecter er jo mer realistisk. Han ble ikke født ond.

Og forresten, en sosiopat, for den som ikke vet det, er en person med total mangel på empati, medfølelse og følelse i det hele tatt.

(Jeg vet dette, tror jeg, fordi jeg hadde litt om dette temaet i særemnet.)


Veldig enig i det du sier. Jeg har fordypning i psykologi på skolen, og det er ganske interessant at personer med en tilsynelatende normal oppvekst blir diagnosert som psykopater senere i livet. Så at det er medfødt i noen tilfeller er det lite tvil om! Voldemort har typiske sosipoatiske trekk og jeg tror ikke han i noen grad kan føle medfølelse eller empati. Ikke for Nagini heller, han bryr seg om horcruxene fordi de er en del av han. Han valgte de fordi han følte de har tilknyttning til han, og de blir viktige fordi han gjør de viktige.
‎"The mudblood is talking to Kreacher, Kreacher will pretend he cannot hear.."
D.Umbridge
Tredjeklasse trollmann/heks
 
Innlegg: 48
Registrert: 23 Jan 2011 01:44
Bosted: Trondheim



Gå til Harry Potter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 16 gjester

cron