Feil i bøkene

Her kan dere diskutere bøkene, spillene og filmene.

Re: Feil i bøkene

Innlegg Simone Mason » 08 Feb 2011 19:41

Jeg vil ikke kritisere Rowling, men det er litt rart at ikke Harry kan se dystralene før i den femte boka! I den første, kjører de båter. Iden andre flyr Harry og Ronny med bil. Men i den tredje, kjører de jo med de "hesteløse" vognene. Men Harry har jo sett noen dø, han så jo moren sin dø... Kansje det er fordi han ikke husker det... Men minnene friskes jo opp igjen når en desperant kommer i nærheten av Harry, så da husker han at moren døde og da burde han vel kunne se dystralene... Selv i slutten av Ildbegert, rett etter at Harry så Fredrik dø, omtales de fortsat som "hesteløse". Det er ikke før i Føniksordnen at Harry ser dystralene, da han tor han er gal, og så kommer Lulla og sier at hun også kan se dem...

Er det ikke litt merkelig at Harry ikke kan se dystralene før i Føniksordnen?
Mvh. Simone
Simone Mason
Futt
 
Innlegg: 11
Registrert: 04 Jan 2011 19:44


Re: Feil i bøkene

Innlegg Moe Alice Rainfall » 08 Feb 2011 20:34

det har jeg tenkt på noen ganger og o:
Men det er jo mulig han faktisk aldri SÅ moren dø, da. At han var med ryggen til eller noe. Eller faktisk la han vel nedi senga si, så det er jo ikke mulig han så noe som helst, utenom stemmer og et grønt lys.
(du får lov og kalle meg Mari)
Brukerens avatar
Moe Alice Rainfall
Psykoblokkhåndterer
 
Innlegg: 2310
Registrert: 08 Mai 2010 13:39


Re: Feil i bøkene

Innlegg Inzeckt » 11 Feb 2011 10:32

Moe Alice Rainfall skrev:det har jeg tenkt på noen ganger og o:
Men det er jo mulig han faktisk aldri SÅ moren dø, da. At han var med ryggen til eller noe. Eller faktisk la han vel nedi senga si, så det er jo ikke mulig han så noe som helst, utenom stemmer og et grønt lys.



Mener vi leser i bok nummer 7, at Harry Stod å så på det som skjedde gjenom sprinklene på senga si, siden Voldemort sier at Baby harry sikkert trodde det var moren å faren som tullet, derfor må han jo ha sett på, siden han trodde det var Jakob som tulla:D
Men jeg har tenkt på det selv, det eneste man kan si er vel at for en liten baby er det vel halt naturlig å lukke øynene når det kommer et sterkt grønt lys, det er slik man kan forklare hvorfor han ikke kan se de før i bok nummer 5 :D
Inzeckt
Andreklasse trollmann/heks
 
Innlegg: 32
Registrert: 27 Jan 2011 15:20


Re: Feil i bøkene

Innlegg Moe Alice Rainfall » 11 Feb 2011 17:58

enten det, eller så fant Rowling dystralene opp i bok 6 når hun trengte en måte og introdusere lulla på, og en måte og komme seg til departamange c:
(du får lov og kalle meg Mari)
Brukerens avatar
Moe Alice Rainfall
Psykoblokkhåndterer
 
Innlegg: 2310
Registrert: 08 Mai 2010 13:39


Re: Feil i bøkene

Innlegg D.Umbridge » 11 Feb 2011 23:25

Mener at JKR svarte på dette i et intervju engang. Tror det er riktig det dere sier, at Harry ikke direkte så at foreldrene døde. I Gof vet vi helt sikkert at han så Fredrik dø.
‎"The mudblood is talking to Kreacher, Kreacher will pretend he cannot hear.."
D.Umbridge
Tredjeklasse trollmann/heks
 
Innlegg: 48
Registrert: 23 Jan 2011 01:44
Bosted: Trondheim


Re: Feil i bøkene

Innlegg Janey I Johnson » 16 Feb 2011 03:19

"Everyone has said to me that Harry saw people die before could see the Thestrals. Just to clear this up once and for all, this was not a mistake. I would be the first to say that I have made mistakes in the books, but this was not a mistake. I really thought this one through. Harry did not see his parents die. He was one year old and in a cot at the time. Although you never see that scene, I wrote it and then cut it. He didn’t see it; he was too young to appreciate it. When you find out about the Thestrals, you find that you can see them only when you really understand death in a broader sense, when you really know what it means. "

"Anyone who has suffered a bereavement knows that there is the immediate shock but that it takes a little while to appreciate fully that you will never see that person again. Until that had happened, I did not think that Harry could see the Thestrals. That means that when he goes back, he saw these spooky things. It set the tone for Phoenix, which is a much darker book."

- JK Rowling, kjelde
Hennes navn det e Helle, hun kjører på vei og gater.
"We are all broken. We all depend upon each other for support and compassion."
Janey I Johnson
Master of forums
 
Innlegg: 2564
Registrert: 25 Des 2008 23:47


Re: Feil i bøkene

Innlegg Inzeckt » 17 Feb 2011 14:20

Janey I Johnson skrev:"Everyone has said to me that Harry saw people die before could see the Thestrals. Just to clear this up once and for all, this was not a mistake. I would be the first to say that I have made mistakes in the books, but this was not a mistake. I really thought this one through. Harry did not see his parents die. He was one year old and in a cot at the time. Although you never see that scene, I wrote it and then cut it. He didn’t see it; he was too young to appreciate it. When you find out about the Thestrals, you find that you can see them only when you really understand death in a broader sense, when you really know what it means. "

"Anyone who has suffered a bereavement knows that there is the immediate shock but that it takes a little while to appreciate fully that you will never see that person again. Until that had happened, I did not think that Harry could see the Thestrals. That means that when he goes back, he saw these spooky things. It set the tone for Phoenix, which is a much darker book."

- JK Rowling, kjelde



Bare sånn for å være litt vrang her, så er jeg ikke sikker på om Harry så Fredrick dø heller, jeg leste boken igår kveld, og da mener jeg det stod at han hadde så store smerter i arret at han hadde øynene igjen. Så hørte han noen si "drep den andre" eller noe, så hørte han et dunk. Så hører vi en skildring om hvordan han frykter for hva han kommer til å se når han åpner øynene, correct me if im wrong, men det høres ut som en feil for meg.
Inzeckt
Andreklasse trollmann/heks
 
Innlegg: 32
Registrert: 27 Jan 2011 15:20


Re: Feil i bøkene

Innlegg Thomas J. Doom » 28 Feb 2011 11:02

Marion Bother skrev:^J.K. sa jo ikke at Harry så Cedric dø, i intervjuet. det handler om å forstå og vite.
Janey I Johnson skrev:When you find out about the Thestrals, you find that you can see them only when you really understand death in a broader sense, when you really know what it means.
for hvem har vel vår sjarm?
Brukerens avatar
Thomas J. Doom
Zonko morobutikk
 
Innlegg: 1022
Registrert: 25 Nov 2009 16:39


Re: Feil i bøkene

Innlegg Telonius P. Parker » 09 Mar 2011 18:55

D.Umbridge skrev:Det har jeg også tenkt på, men det er vel sikkert bare fordi det ville vært kjedelig for leseren når Harry ikke er med, og det viktigste er jo resultatet som bare trenger å nevnes.

Det er flere ting som jeg ikke skjønner helt i bøkene (ikke at det trenger å være JKR sin feil) men kommer ikke på noe nå... Utenom, hvordan vet egentlig Sirius at Harry ikke har lov til å være i Galtvang i Poa? Han sender jo med underskrift i brevet i slutten av boka.


Humlesnurr. Han fortalte jo om hulen Sirius kunne gjemme seg i, og de brevvekslet det året, husker du ikke det?
Telonius P. Parker
Prefekt
 
Innlegg: 168
Registrert: 19 Mar 2009 13:17


Re: Feil i bøkene

Innlegg kalinka » 09 Mar 2011 21:01

Telonius P. Parker skrev:
D.Umbridge skrev:Det har jeg også tenkt på, men det er vel sikkert bare fordi det ville vært kjedelig for leseren når Harry ikke er med, og det viktigste er jo resultatet som bare trenger å nevnes.

Det er flere ting som jeg ikke skjønner helt i bøkene (ikke at det trenger å være JKR sin feil) men kommer ikke på noe nå... Utenom, hvordan vet egentlig Sirius at Harry ikke har lov til å være i Galtvang i Poa? Han sender jo med underskrift i brevet i slutten av boka.


Humlesnurr. Han fortalte jo om hulen Sirius kunne gjemme seg i, og de brevvekslet det året, husker du ikke det?


De brevvekslet ikke i PoA, de brevvekslet i GoF. Dumbledore visste fortsatt ikke at Sirius var uskyldig i PoA. Men Sirius snek seg jo rundt inne på skoleområdet og i Hogsmeade gjennom hele PoA, han kan vel ha plukket opp ett og annet i løpet av den tiden. Jeg synes ikke egentlig det er så rart.
"Accio brain!"
Brukerens avatar
kalinka
 
Innlegg: 2
Registrert: 11 Sep 2010 11:05
Bosted: Notodden



Gå til Harry Potter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester

cron